Koska kaukaa näkee asiat paremmin, myös suomalaisuus korostuu ja kotimaan hyvät puolet siintävät romantisoituina mielessä.

Minulla on perinteenä viettää itsenäisyyspäivää ulkomailla, joten Linnan juhlat ja muu höslääminen on jäänyt väliin. Jos satun olemaan Suomessa, niin itsenäisyyspäivääni siellä kuuluu "Maa on niin kaunis" sankarihautausmaalla. Se on jotain niin kaunista ja niin uskomattoman hienoa.

Minulle itsenäisyys on sitä, että Suomessa maksetaan verot yhteisen hyvän vuoksi. Mistä kaikesta oltaisiinkaan jääty paitsi ilman että kaikki maksavat tietyn määrän suoraan valtiolle? Koulutus, kouluruoka, Kelan antimet, teiden auraus... ihan hirmuna asioita joita kukaan ei olisi hoitanut, jollei valtio olisi niitä ottanut hoitaakseen.

Itsenäisyys on myös sitä, että meillä puhutaan suomea ja on hienoa että itsenäisyys on kestänyt 89 vuotta, vaikka oli tsänssit että se nyt juhlittaisiin vasta 16:tta itsenäisyyspäivää. Ei se itsenäisyys ole EU:n mukana mihinkään hävinnyt, eikä häviä, vaikka EU:lla olisikin oma perustuslakinsa. Se on meidän aseemme Yhdysvaltojen maailmanpoliisi-politiikkaa vastaan.

Minä olen itsenäinen, koska olen tehnyt omat valintani. Olen itsenäinen, koska en voi muita valinnoistani ja päätöksistäni syyttää.